5/11/09

Reflexió interpel·lant en ple debat sobre el Pla director urbanístic d'Aran i la desafecció política a Catalunya.


Evitar la corrupció

"[...] VAL A DIR QUE, A LA PRÀCTICA, ELS CASOS de corrupció s'han donat majoritàriament en els àmbits de la contractació pública i l'urbanisme [...]. La concentració de potestats en els ajuntaments és aclaparadora. Ells són els que elaboren i modifiquen els plans, els desenvolupen i els executen, i a més preserven la disciplina urbanística; decideixen on i qui pot construir, autoritzen la urbanització dels terrenys, donen les llicències i controlen que les obres s'executin segons el que s'ha autoritzat.

És cert que les comunitats autònomes són les que aproven els plans generals i les seves modificacions, però la seva vigilància és distant i afecta més qüestions materials que possibles conflictes d'interessos. A més de tota aquesta concentració de poders, els ingressos de l'activitat urbanística reverteixen totalment en els ajuntaments per diverses vies: els aprofitaments urbanístics obligatoris (10% dels nous solars, a més dels equipaments públics), els ingressos per llicències d'obres i urbanístiques, l'impost de construccions, sobre les plusvàlues i finalment sobre totes les propietats construïdes (IBI).

SERIA BÀSIC PER REDUIR LA CORRUPCIÓ en l'àmbit immobiliari la separació de funcions: la mateixa administració no pot planificar el creixement urbà, executar el creixement, controlar aquest creixement i quedar-se amb tots els ingressos que genera. La planificació i la disciplina urbanística haurien d'estar en mans d'ens supramunicipals, i la modificació dels plans, que actualment, des del punt de vista material és gairebé lliure, hauria d'estar més limitada.

Una altra via de millora que té l'urbanisme rau en el control intern que actualment es fa. Hi ha un contrast molt fort entre el sistema de controls de l'activitat econòmica municipal i el control intern urbanístic, en què no està sistematitzat i ni tan sols està regulat qui l'ha de fer. Actualment cada ajuntament ho fa a la seva manera, n'hi ha que utilitzen funcionaris, d'altres personal laboral, sense faltar càrrecs de confiança i assessors externs; tampoc hi ha uniformitat quant a les titulacions exigides. Per últim, l'establiment d'un informe anual urbanístic a l'estil del compte general, on es resumissin totes les actuacions efectuades seria un inestimable ajut a la transparència."

[Extracte de l'article Evitar la corrupció, de Guillem López Casasnovas i Alfons Méndez Vidal, al diari Avui, 5 de novembre de 2009]